HOME  -  [ Eng - Fr ]

 

Boucles de spa  :  27-28 / 03 / 2004

En ik betreur het ten zeerste dat de plaatselijke verenigingen in Ster voor een voldongen feit worden geplaatst en dat het circuit van Francorchamps zich zijn eerste evenement van het jaar door de neus geboord ziet. Ze weten aan wie ze dit te danken hebben. »

De klassementsproeven van Francorchamps en Ster worden vervangen door drie nieuwe kp’s op grondgebied Aywaille. De parcourswijziging werd mogelijk gemaakt door de steun van de plaatselijke burgemeester.

« Wij in Aywaille houden van autosport, zeker van rally », verklaarde burgemeester Philippe Dodrimont, zaterdag in het gezelschap van zijn schepen van sport. « We werken al dertig jaar samen met de Boucles de Spa en we zijn blij dat we hen nu ter hulp kunnen snellen. Vier van de acht kp’s worden op ons grondgebied gereden. De bewoners likkebaarden. Zij hebben begrip voor rally en stellen zich zeer tolerant op. Ik geef zelf het goede voorbeeld : ik heb gevraagd dat er een kp voor mijn deur zou passeren. En ook in de achtertuin van onze schepen van sport wordt gereden. We hebben in onze gemeente een place Thiry, uiteraard hebben we daar een controlepunt gezet. Met een speaker om voor de animatie te zorgen. Ik ben burgemeester van een gemeente die veel verwacht van toerisme. Dan kunnen we geen gelegenheid laten voorbijgaan om van ons te doen spreken. En iedereen pikt zijn graantje mee. De horeca, de plaatselijke verenigingen, de jeugdbeweging, de sportclubs, die de buvettes open houden. Het wordt één groot feest in Aywaille.»

Parcours gewijzigd en show-kp

Ondanks de tijdsdruk zijn de organisatoren er toch in geslaagd een nieuw parcours uit te werken dat slechts 5 kilometer korter is dan het oorspronkelijke. In totaal 257 km tegen de chrono of 50 meer dan in 2003.

 

« We hebben zeer snel gereageerd », aldus koersdirecteur Jean Caro. « In minder dan 48 uur lag het alternatief op tafel én was het goedgekeurd door de bevoegde overheden. »

 

Het principe blijft onveranderd : minder kp’s voor meer veiligheid en meer spektakel. Dat betekent vier doortochten op zaterdag en drie op zondag. Of op bepaalde scharnierplaatsen, zeven passages in twee dagen. Iets wat vorig jaar nog verboden wegens de EK-coëfficiënt.

 

« We beginnen met de grote brokken : de 15 km van Rahier-Chevron, identiek aan vorig jaar maar zonder het snelle stuk van in het begin, met onder andere de jumps van La Gleize», vervolgt Jean Caro. « Dan komt er een nieuwe kp, Havelange (6,64 km). Eigenlijk Harzé van 2003, maar in omgekeerde richting, wat al zeker 15 jaar niet meer was gebeurd. Dan komt La Redoute, maar in versie show (zoals in de rally van Aywaille, 7 km) : drie rondjes en evenveel passages aan Stèle en het Monument van de Oostenrijkers. Spektakel dat tot nog toe niet kon, wegens de Europese voorschriften. En dan de kp van Spa-Barisart (9,86 km) die ondertussen genoegzaam bekend is. Samen dus 38 km zonder assistentie. De laatste kp wordt helemaal in het donker verreden.»

«Meer in de geest van de rally »

De eerste etappe is dus 16 kp’s en 153,36 km lang, WK-niveau. Zondag resten de deelnemers nog 12 kp’s (105,75 km). Aankomst vanaf 16u30.
« De tweede dag beginnen we met de klassieke Redoute (5,55 km) en via een controle op de Place Thiry gaat het dan naar Harzé met start bij het uitkomen van de gemeente en aankomst in de zoning. Dan de hoofdbrok : Chession-Rahier, 12 km. Begin en einde verschillen van de avond voordien. Het eindpunt ligt nu achter de brug over de Lienne op de weg naar Rahier. Onuitgegeven. En de allerlaatste kp is die van Andrimont-Spa (11,3 km), waarvan de laatste 4 km anders zijn dan daags voordien : er wordt namelijk gestart in Andrimont-dorp.»
De koersdirecteur besluit : «Uiteraard is het jammer dat we de geheime kp in Francorchamps moesten afgelasten, want de site bood echt veel mogelijkheden. Maar dit parcours is meer puur rally. Persoonlijk ben ik niet zo zot van rallywagens die over een parking of een circuit scheuren. Misschien zullen sommigen hun neus ophalen voor het rondjes draaien, omdat het aan provinciale rally’s doet denken, maar gezien de steeds strenger wordende voorschriften van administratie, veiligheid en ook vanuit financieel oogpunt, denk ik dat we er meer en meer naartoe gaan.»

Met de WRC’s

Blijft het deelnemersveld. Met nog vijf weken te gaan voor de start van de 47ste editie is het uiteraard te vroeg om een definitief veld te kunnen geven. De eerste inschrijvingen lopen nu pas binnen.
In WRC is voor het ogenblik alleen Pieter Tsjoen, de regerende Belgische kampioen, honderd procent zeker. Met een Toyota Corolla van Future World. Normaliter zal hij het moeten opnemen tegen David Loix (Subaru Impreza Best), David Sterckx (Toyota Corolla WRC Future World), de Nederlander Erik Wevers (Toyota Corolla), Radoux (Ford Escort WRC) en, laat ons hopen, Patrick Snijers die op zoek is naar een budget om met de Subaru Impreza van de Ier McGarrity te kunnen rijden.
In Groep A mogen we ons verwachten aan de Subaru’s van Munster en Deferm, de Toyota Celica van Bruyneel, de Mitsubishi van D2-kampioen Van Parijs en Jean-Pierre Van de Wauwer, de Audi van Bodson en nog wat tuig van boven de Moerdijk uit de Benelux Trophy.

Thiry en de come-back van Marc Duez

Bij de Super 1600 gaat de meeste aandacht naar twee lokale helden, Bruno Thiry en Marc Duez.
De Europese kampioen reed niet meer in Spa sinds 1997 (Ford Escort WRC Racing for Belgium) en het is van 1993 en zijn Astra geleden dat hij de Boucles nog eens uitreed. Dit jaar is Thiry dus opnieuw van de partij. Niet met de Citroën C2 waarmee hij naar de Belgische titel in de Super 1600 mikt omdat die pas per 1 april is gehomologeerd. Maar wel met een Citroën Saxo van PH Sport.
Duez rijdt met de VW Polo van René Georges waarmee vorig jaar Pascal Gaban reed.
Ze zullen het zeker moeten opnemen tegen Larry Cols, de officiële Renault-rijder in het junior-WK en de Belgische kampioen in de categorie. Met zijn Clio is Cols de grote favoriet. Leuk detail : zijn pad wordt gekruist door zijn vroegere Fiat Punto (bestuurd door zijn zus Daisy, Bernd Casier of Davy Vanneste) en de Citroën Saxo van Olivier Collard. Opel laat Spa jammer genoeg links liggen.
In Groep N blijven de Mitsubishi’s de dienst en het getal uitmaken. Bouche, Colsoul, Van Woensel, Haentjens of Pascal Gaban zitten in de pijplijn. Met misschien de één of andere Subaru Impreza WRX uit de Productie van het WK.

Princen met een Clio

Over de Groep R en de N-GT zijn er op het ogenblik nog geen details bekend. Er bestaan vage projecten, maar zonder meer. Maar we willen ook nog de aandacht vestigen op de Renault Clio’s van Kris Princen en van Jean-Pascal, in Franstalige middens bekend uit Star Academy, een combinatie van Idool 2003 en Big Brother. De jongen mag het stuur nemen van de spiksplinternieuwe Clio Cup Rally. Wie niet meteen wild wordt van snelle wagens, krijgt zo nog een snelle jongen om zich aan op te warmen.

 

 



Zoning de Chefosse
Rue St Laurent 8
B - 4970 Stavelot
Tel +32.80.89.22.89
Fax + 32.80.86.21.89
general infos : info.race@cybernet.be
media infos : media.race@cybernet.be