« Wij in Aywaille houden van autosport, zeker van
rally », verklaarde burgemeester Philippe Dodrimont, zaterdag in het
gezelschap van zijn schepen van sport. « We werken al dertig jaar samen
met de Boucles de Spa en we zijn blij dat we hen nu ter hulp kunnen
snellen. Vier van de acht kp’s worden op ons grondgebied gereden. De
bewoners likkebaarden. Zij hebben begrip voor rally en stellen zich zeer
tolerant op. Ik geef zelf het goede voorbeeld : ik heb gevraagd dat er
een kp voor mijn deur zou passeren. En ook in de achtertuin van onze
schepen van sport wordt gereden. We hebben in onze gemeente een place
Thiry, uiteraard hebben we daar een controlepunt gezet. Met een speaker
om voor de animatie te zorgen. Ik ben burgemeester van een gemeente die
veel verwacht van toerisme. Dan kunnen we geen gelegenheid laten
voorbijgaan om van ons te doen spreken. En iedereen pikt zijn graantje
mee. De horeca, de plaatselijke verenigingen, de jeugdbeweging, de
sportclubs, die de buvettes open houden. Het wordt één groot feest in
Aywaille.»
Parcours gewijzigd en show-kp
Ondanks de tijdsdruk zijn de organisatoren er toch in geslaagd een nieuw
parcours uit te werken dat slechts 5 kilometer korter is dan het
oorspronkelijke. In totaal 257 km tegen de chrono of 50 meer dan in
2003.
« We hebben zeer snel gereageerd », aldus
koersdirecteur Jean Caro. « In minder dan 48 uur lag het alternatief op
tafel én was het goedgekeurd door de bevoegde overheden. »
Het principe blijft onveranderd : minder kp’s voor
meer veiligheid en meer spektakel. Dat betekent vier doortochten op
zaterdag en drie op zondag. Of op bepaalde scharnierplaatsen, zeven
passages in twee dagen. Iets wat vorig jaar nog verboden wegens de
EK-coëfficiënt.
« We beginnen met de grote brokken : de 15 km van
Rahier-Chevron, identiek aan vorig jaar maar zonder het snelle stuk van
in het begin, met onder andere de jumps van La Gleize», vervolgt Jean
Caro. « Dan komt er een nieuwe kp, Havelange (6,64 km). Eigenlijk Harzé
van 2003, maar in omgekeerde richting, wat al zeker 15 jaar niet meer
was gebeurd. Dan komt La Redoute, maar in versie show (zoals in de rally
van Aywaille, 7 km) : drie rondjes en evenveel passages aan Stèle en het
Monument van de Oostenrijkers. Spektakel dat tot nog toe niet kon,
wegens de Europese voorschriften. En dan de kp van Spa-Barisart (9,86
km) die ondertussen genoegzaam bekend is. Samen dus 38 km zonder
assistentie. De laatste kp wordt helemaal in het donker verreden.»
«Meer in de geest van de rally »
De eerste etappe is dus 16 kp’s en 153,36 km lang, WK-niveau. Zondag
resten de deelnemers nog 12 kp’s (105,75 km). Aankomst vanaf 16u30.
« De tweede dag beginnen we met de klassieke Redoute (5,55 km) en via
een controle op de Place Thiry gaat het dan naar Harzé met start bij het
uitkomen van de gemeente en aankomst in de zoning. Dan de hoofdbrok :
Chession-Rahier, 12 km. Begin en einde verschillen van de avond voordien.
Het eindpunt ligt nu achter de brug over de Lienne op de weg naar Rahier.
Onuitgegeven. En de allerlaatste kp is die van Andrimont-Spa (11,3 km),
waarvan de laatste 4 km anders zijn dan daags voordien : er wordt
namelijk gestart in Andrimont-dorp.»
De koersdirecteur besluit : «Uiteraard is het jammer dat we de geheime
kp in Francorchamps moesten afgelasten, want de site bood echt veel
mogelijkheden. Maar dit parcours is meer puur rally. Persoonlijk ben ik
niet zo zot van rallywagens die over een parking of een circuit scheuren.
Misschien zullen sommigen hun neus ophalen voor het rondjes draaien,
omdat het aan provinciale rally’s doet denken, maar gezien de steeds
strenger wordende voorschriften van administratie, veiligheid en ook
vanuit financieel oogpunt, denk ik dat we er meer en meer naartoe gaan.»
Met de WRC’s
Blijft het deelnemersveld. Met nog vijf weken te gaan voor de start van
de 47ste editie is het uiteraard te vroeg om een definitief veld te
kunnen geven. De eerste inschrijvingen lopen nu pas binnen.
In WRC is voor het ogenblik alleen Pieter Tsjoen, de regerende Belgische
kampioen, honderd procent zeker. Met een Toyota Corolla van Future
World. Normaliter zal hij het moeten opnemen tegen David Loix (Subaru
Impreza Best), David Sterckx (Toyota Corolla WRC Future World), de
Nederlander Erik Wevers (Toyota Corolla), Radoux (Ford Escort WRC) en,
laat ons hopen, Patrick Snijers die op zoek is naar een budget om met de
Subaru Impreza van de Ier McGarrity te kunnen rijden.
In Groep A mogen we ons verwachten aan de Subaru’s van Munster en Deferm,
de Toyota Celica van Bruyneel, de Mitsubishi van D2-kampioen Van Parijs
en Jean-Pierre Van de Wauwer, de Audi van Bodson en nog wat tuig van
boven de Moerdijk uit de Benelux Trophy.
Thiry en de come-back van Marc Duez
Bij de Super 1600 gaat de meeste aandacht naar twee lokale helden, Bruno
Thiry en Marc Duez.
De Europese kampioen reed niet meer in Spa sinds 1997 (Ford Escort WRC
Racing for Belgium) en het is van 1993 en zijn Astra geleden dat hij de
Boucles nog eens uitreed. Dit jaar is Thiry dus opnieuw van de partij.
Niet met de Citroën C2 waarmee hij naar de Belgische titel in de Super
1600 mikt omdat die pas per 1 april is gehomologeerd. Maar wel met een
Citroën Saxo van PH Sport.
Duez rijdt met de VW Polo van René Georges waarmee vorig jaar Pascal
Gaban reed.
Ze zullen het zeker moeten opnemen tegen Larry Cols, de officiële
Renault-rijder in het junior-WK en de Belgische kampioen in de categorie.
Met zijn Clio is Cols de grote favoriet. Leuk detail : zijn pad wordt
gekruist door zijn vroegere Fiat Punto (bestuurd door zijn zus Daisy,
Bernd Casier of Davy Vanneste) en de Citroën Saxo van Olivier Collard.
Opel laat Spa jammer genoeg links liggen.
In Groep N blijven de Mitsubishi’s de dienst en het getal uitmaken.
Bouche, Colsoul, Van Woensel, Haentjens of Pascal Gaban zitten in de
pijplijn. Met misschien de één of andere Subaru Impreza WRX uit de
Productie van het WK.
Princen met een Clio
Over de Groep R en de N-GT zijn er op het ogenblik nog geen details
bekend. Er bestaan vage projecten, maar zonder meer. Maar we willen ook
nog de aandacht vestigen op de Renault Clio’s van Kris Princen en van
Jean-Pascal, in Franstalige middens bekend uit Star Academy, een
combinatie van Idool 2003 en Big Brother. De jongen mag het stuur nemen
van de spiksplinternieuwe Clio Cup Rally. Wie niet meteen wild wordt van
snelle wagens, krijgt zo nog een snelle jongen om zich aan op te warmen.