Slotbericht Tsjoen soeverein, Cols wint Super 1600 Voor de eerste keer in 41 jaar werd de Boucles de Spa gereden zonder Pierre Delettre, maar de 47ste editie was daarom geen minder succes. Pierre heeft zich altijd met de juiste mensen weten te omringen en dit weekeinde werd het bewijs geleverd dat hij een team heeft neergezet dat ook in staat is autonoom te functioneren. De zon was van de partij, de toeschouwers ook, ondanks de frisse temperaturen voor de tijd van het jaar. Die zagen Pieter Tsjoen soeverein leiden, van start tot finish. Zijn tweede zege van het seizoen, op evenveel wedstrijden. « Ik word als te dominant ervaren, maar wat kan ik daaraan doen ? Ik trek zoveel ik kan de handrem en ik denk dat ik de toeschouwers waar voor hun geld gegeven heb. Het begin was wat moeilijk. Maar eenmaal de zaterdagochtend voorbij liep alles op wieltjes. Dit was voor mij een perfect weekend en ik doe een uitstekende zaak in het kampioenschap. Twee keer de maximale puntenoogst. De Sezoens doe ik niet. Ik ga liever naar de GP van Monaco. De achtervolgers krijgen tien punten cadeau. » De Toyota Corolla WRC van de tweevoudige Belgische kampioen was ongrijpbaar, maar daarachter ging het er heel spannend aan toe. Bernard Munster was zeer sterk bezig de eerste dag, maar in de voorlaatste kp zaterdag gaf de Subaru Impreza GT de geest. Daar deed Jean-Pierre Van de Wauwer zijn voordeel mee. Hij stuurde zijn Mitsubishi Lancer naar de tweede plaats. De man uit Verviers was sneller dan de Nederlander Wevers (Toyota Corolla WRC) maar kende zijn deel van de kopzorgen. Verdeeldoos, kardan en uitlijning remden de opgang van Van de, die er echter altijd bleef in geloven. En daarvoor beloond werd. Wevers viel finaal uit met een kapotte turbo (in de laatste kp) wat Dominique Bruyneel toeliet op de laatste trede van het podium te klimmen. Die moest nog het onderste uit zijn Toyota Celica halen om de Renault Clio S1600 van Larry Cols af te houden. Twee dagen lang was Cols briljant, maar in de op twee na laatste kp beging hij een fout. « Ik kan gewoon niet met een marge rijden. Ik moet volgas kunnen gaan om de concentratie te behouden. In de op twee na laatste kp, ben ik in de fout gegaan bij het ontwijken van een boordsteen. Ineens zat ik op het vuile gedeelte van de weg en schoof om de as de prikkeldraad in. Gelukkig had ik een comfortabele voorsprong. » Cols en zijn team Oreca kweten zich perfect van hun taak. Voor Bruno Thiry, tweede in de Super 1600, was het een lang weekeinde. De kleine Saxo kon onmogelijk optornen tegen de Clio. Bruno wacht ongeduldig op de komst van de C2. In het tweede peloton van de Super 1600 nam de Fiat Punto van Bernd Casier het voortouw op de VW Polo van Marc Duez. Casier liet enkele belovende tijden optekenen terwijl de Vliegende Ardennees er finaal nog uitvloog met een kapotte kardan, op enkele kilometers van de aankomst. Olivier Collard was hetzelfde lot beschoren. Een duiker maakte tenslotte een einde aan de lijdensweg van de Saxo. In hun zog zette Kris Princen een meer dan behoorlijke prestatie neer. Met een kleine Clio groep N slaagde de Truienaar erin twaalfde algemeen te eindigen. Pascal Gaban gaf twee keer op. Hoe dat kan ? Het nieuwe reglement van de RACB dat uitvallers van de eerste dag recupereert voor de tweede dag. Gaban werd zaterdag verraden door de oliepomp op zijn Skoda Felicia kitcar. Zondag begaf de cilinderkoppakking. In de standaardklasse toonde Xavier Bouche zich even onaantastbaar als Tsjoen en Cols in hun klasse. Bouche revancheerde zich in Spa voor zijn stomme slipper in Hannuit, in de eerste manche van het BK. In Spa heeft hij bewezen wel degelijk aan een stuurwiel te kunnen draaien. Dat zal de tegenstand nu ook wel begrepen hebben. De eerste die in het zand beet was de Nederlander Bijvelds. Zaterdag was hij al weer naar huis, nadat de versnellingsbak op zijn Mitsubishi Lancer Evo7 het had begeven. Na de eerste dag kon alleen Chris Van Woensel Bouche nog wat maken. Op papier beschikte hij over precies dezelfde Mitsubishi Lancer Evo7. Maar blijkbaar is er behoorlijk wat verschil tussen het papier en de praktijk. Van Woensel was mechanisch benadeeld tegenover de concurrentie. En dat vond David Sterckx ook over zijn Mitsubishi. Bob Colsoul realizeerde een sterke tweede dag, maar dan werd hij in de steek gelaten door de ouderlijke Mitsubishi. De Fransman Guerlain Chicherit mocht, net als Gaban, ook de eer opeisen twee keer uit te vallen in één weekeinde. Zaterdag reed hij er een wiel onderuit. Zondag vertrok hij met het mes tussen de tanden. Maar nu was het de stuurinrichting die hem buitenspel zette. Ook Jean-Pascal vervulde zijn opdracht naar behoren. De Franse tv-vedette sleepte zichzelf naar de finish en de groupies naar Spa. Spektakel op alle fronten in de Boucles de Spa. Uitslag: 1. Tsjoen-Chevaillier (Toyota Corolla WRC A8) in 2.27.41; 2. Van de Wauwer-Rasdolsky (Mitsubishi Lancer Evo6 A8) op 5.50; 3. Bruyneel-Meert (Toyota Celica GT-Four A8) op 6.07; 4. Cols-Goddé (Fiat Punto S1600 A6) 1ste S1600 op 7.05; 5. Thiry-Gilsoul (Citroën Saxo S1600 A6) op 8.31; 6. Bouche-Bourguignon (Mitsubishi Lancer Evo7 N4) 1ste Gr.N op 9.24; 7. Van Woensel-Mertens (Mitsubishi Lancer Evo7 N4) op 9.30; 8. Bodson-Dejalle (Audi S2 A8) op 11.19; 9. Sterckx-Lopès (Mitsubishi Lancer Evo7 N4) op 12.35; 10. Casier-Miclotte (Fiat Punto S1600 A6) op 12.44.