Einde 1ste dag Tsjoen en Cols oppermachtig IJzig koud, maar een staalblauwe hemel en volop zon. Men waande zich vanmorgen in Monte-Carlo, toen de 101 deelnemers zich klaar maakten voor deze 47ste Boucles de Spa. Belgisch kampioen Pieter Tsjoen liet zich niet door de koude verschalken en draaide meteen de snelste tijd. Als grote favoriet loste de Toyota-rijder volledig de verwachtingen in door deze eerste dag steeds besttijden neer te zetten. Nooit gaf hij de indruk zijn talent of de mechaniek geweld aan te moeten doen. Vijftien op zestien, beter kan bijna niet. De West-Vlaming begint morgenvroeg (zo hij de zomertijd niet uit het oog verliest !) met een comfortabele voorsprong van meer dan 3 minuten (3’17’’ om precies te zijn) op zijn eerste achtervolger. « Met de vijf punten die ik vandaag binnen rijf, is het een zekerheid dat ik, wat er ook gebeure, Spa verlaat op kop van het Kampioenschap. » meent Pieter. « Wat morgen komt, weet ik niet want de tellers worden zowat op nul gezet. En ik wil àlles winnen. Zaterdag, zondag en ook de beide dagen samen. » Na de onbetwistbare leider, volgde een hele tijd Bernard Munster met zijn Subaru maar daaraan kwam door een defecte motor in de voorlaatste lus van de dag een einde. De bescheiden Nederlander Wevers, die zich niet echt in zijn nopjes voelde op de gladde kp’s van de regio, kon hiervan profiteren om de tweede Corolla WRC op een tweede plaats te brengen. Op slechts 4 seconden volgde de jonge vijftiger Jean-Pierre Van de Wauwer, die heel beslist de door problemen met de cardanas verloren plaats wou inhalen. « Eerst was er een defecte transmissie maar het team van Bijvelds heeft dit op 15’ vervangen. Ik had het geluk dat de problemen telkens optraden tijdens de laatste KP van de lus.» meldde de Mitsubishi-rijder Lancer Evo6 Groep A verheugd. « Eigenlijk zijn we sneller dan de Nederlander.» Bruyneel dan. Ondanks een eerste wat té voorzichtig gereden lus, bracht hij zijn Toyota Celica GT-Four naar een vijfde plaats. In het zog van de leider van de categorie Super 1600, Larry Cols, slechts 18’’ verwijderd van het podium. De man van Verviers die met het juiste been uit bed gestapt was, wilde aan de nummer 1 Bruno Thiry duidelijk maken dat hij met zijn Renault Clio niet spelen liet. Op een zowel spectaculaire als efficiënte manier, eindigde hij de eerste dag zonder de minste zorg. Het verschil met de Citroën Saxo van de Europese kampioen bedroeg van dan af 1.13. Zoals in het algemene klassement, was er ook geen strijd in de Super 1600 waar Casier (Fiat), Duez (VW Polo) en Collard (Citroën Saxo) eindigen op meer dan 4’ van de plaatselijke rijder. Drie rijders waarmee een immer excellente Pascal Gaban in het begin van de koers nog rivaliseerde maar een defecte oliepomp van zijn Skoda Felicia Kit Car strooide roet in het eten (het Listrez team deed al het mogelijke opdat hij zondag opnieuw kon starten). De eerste voortrekker niet Super 1600 was de Renault Clio van Kris Princen, die zijn titel van vroegere winnaar alle eer aandeed, op een luttele seconde van Collard. In Groep N werd Xavier Bouche kort voorafgegaan door de Nederlander Bijvelds. Problemen aan de versnellingsbak van diens Evo7 op het einde van de tweede lus brengen Bouche aan de leiding, maar het bleef oppassen geblazen voor Chris Van Woensel die zich nog niet gewonnen gaf. Tweeëndertig seconden tussen de twee tenoren van de categorie Productie. Het podium werd voorlopig vervolledigd door een Bob Colsoul, in volle vorm, jammergenoeg beboet met 50’’ straftijd omdat zijn ploegmaat het puntenboek verloren was. Zonder dit was Van Woensel morgenvroeg vertrokken met het kleinste verschil van derde Evo7. Een eerste dag waar nog te noteren viel dat de Porsche van Guillemin (KP1) en de Subaru van Deferm (KP3) van de baan gingen, alsook de opgaves van Chicherit (afgerukt wiel), Van Parijs (transmissie na een tik in KP5) en Radoux (afgerukt wiel). Noteren we nog dat Jean-Pascal, de Franse tv-vedette, serieus diep in de reserves moest tasten om het einde van de dag te halen. « Ze zijn zot zeker ? Ik voel mijn rug niet meer. Maar ik doe nog altijd mee. En dat was mijn enige objectief hier : aankomen. En nu eten en het bed in. Om te slapen. Madame zal niet content zijn. » Zij gaven op maar staan morgenvroeg opnieuw aan de start Van de dertig deelnemers die tot opgave gedwongen werden, hebben er een twintigtal aangegeven morgenvroeg opnieuw van start te gaan, zoals het nieuwe reglement van het Belgisch Kampioenschap het nu toelaat. Voor zover ze één uur voor aanvang de technische controle passeren, vertrekken morgen opnieuw: Radoux, Gaban, Deferm, Guillemin, Van Lancker en Chicherit. Voor Bernard Munster was dat nog niet zo zeker. Stand op het einde van de 1ste dag : Tsjoen-Chevaillier (Toyota Corolla WRC) in 1h28.50 ; 2. Wevers-Michiel (P-B/Toyota Corolla WRC) op 3.17 ; 3. Van de Wauwer-Rasdolsky (Mitsubishi Lancer Evo6) op 3.21 ; 4. Cols-Godde (Renault Clio S16) op 3.39 (1ers Super 1600) ; 5. Bruyneel-Meert (Toyota Celica GT-Four) op 4.06 ; 6. Thiry-Gilsoul (Citroën Saxo S16) op 4.52 ; 7. Bouche-Bourguignon (Mitsubishi Lancer Evo7) op 5.05 (1ers Gr.N) ; 8. Van Woensel-Mertens (Mitsubishi Lancer Evo7) op 5.37 ; 9. Colsoul-Jamoul (Mitsubishi Lancer Evo7) op 6.28; 10. Bodson-Dejalle (Audi S2) op 6.38