Met Thiry, Duez, Verreydt, Van de Wauwer, Munster en Gaban Spektakel verzekerd Jammer dat de RACB de WRC niet verboden heeft in het Belgische rallykampioenschap. Dat is de conclusie na analyse van de resultaten van de Rally van Hannuit, eerste manche van het BK, en na het bekijken van de 107 deelnemers aan de 47ste Boucles de Spa Alphonse Delettre, tweede manche van het BK. Immers, Patrick Snijers en David Loix haken af, om budgettaire redenen. Zodat de Toyota Corolla van de Hollander Erik Wevers de enige WRC is die, tenminste op papier, kan wedijveren met reeds tweevoudig Belgische kampioen Pieter Tsjoen (Toyota Corolla WRC). De strijd voor de laagste podiumtrede daarentegen belooft biezonder spannend te worden. Met de Ford Escort WRC van Jean-Philippe Radoux, vorig jaar bepaald indrukwekkend in de Boucles en recentelijk nog winnaar van de Rally van Trois-Ponts. Hij moet het opnemen tegen een half dozijn top-groep A's. Goedkoper dan de WRC's, is de groep A de toekomst van de Belgische rally. Te beginnen bij de Subaru Impreza van ex-winnaar (zo staan er zes aan de start) Bernard Munster, die wordt bijgestaan door Jean-François Elst. Dan de Mitsubishi Lancer Evo6,5 van Jean-Pierre Van de Wauwer, die eindelijk nog eens over een topwagen beschikt. In casu de auto waarmee Bijvelds vorig jaar de wedstrijdaanvang animeerde. We denken eveneens aan Timothy Van Parijs, de kampioen in D2. En aan Dominique Bruyneel (Toyota Celica GT-Four), Hubert Deferm (Subaru Impreza) en Yanick Bodson (Audi S2). Thiry vs. Cols in Super 1600 Achter de beste 4x4's, kunnen de Super 1600's zich voor de eerste keer dit jaar met elkaar meten. De organisator wil hen trouwens voor het voetlicht plaatsen en gaf hen de laagste nummers. Een geste ook naar de drie merkinvoeders die zich in de rally engageren. En we mogen ons in Super 1600 verwachten aan een daverend duel tussen de Citroën Saxo PH Sport van Europees kampioen Bruno Thiry, na een al te lange afwezigheid terug van de partij in Spa, en de Renault Clio van Larry Cols, Belgisch kampioen in de categorie. Twee topwagens, twee toprijders, met als extra-piment nog de revanche voor de Condroz 2001. Achter die twee, zal het ook spannen met de Fiat Punto R-Tec, vorig jaar tot kampioen gekroond, nu toevertrouwd aan de jonge Bernd Casier, de Citroën Saxo van Olivier Collard en de VW Polo van Marc Duez, die na drie jaar afwezigheid terugkeert naar de rally. Met zes in groep N Niet minder dan zes Mitsubishi's Lancer Evo7 strijden voor de overwinning in de groep N. Wie zal het halen van de Nederlander Bijvelds, de Deen Poulsen of onze landgenoten Xavier Bouche, David Sterckx, Bob Colsoul of Chris Van Woensel? Dan kan je nog makkelijker gokken welk nummer uit de roulette in het casino zal komen. En dat is nog niet alles. Om het spektakel te garanderen, voorzag de organisator in nog meer. Onder andere de terugkeer van ex-winnaar Renaud Verreydt met een BMW M3 van Francis Lemaire en van Pascal Gaban met de Skoda Felicia Kit Car, een ex-fabriekswagen, van Francis Listrez. Gaban, Princen, Amourette en Chicherit in het zog van de Super 1600 Pascal Gaban mikt op de eerste plaats bij de voortrekkers, na de Super 1600. Maar hij zal wel moeten afrekenen met de Citroën Saxo Kit Car van Marnicq Van Lancker, de Opel Astra van Bruno Blaise, de Renault Clio van Kris Princen, de Peugeot 106 van de Fransman Marc Amourette en de Saxo's Challenge (in totaal zijn er 11, de Challenge C2 begint eerst in de TAC-rally) van Stéphane Lhonnay, Frédéric Hébette en de Fransman Guerlain Chicherit, tweevoudig wereldkampioen ski free ride en de nieuwe protégé van Citroën, voor wie hij vorig jaar al de Challenge T4 won. Bij zijn allereerste deelname. Porsche, Talbot Lotus en Volvo Amazone De Groep R is zeer karig bezet, met enkele M3's, de Corsa van Feltes, een Volvo Amazone en de Talbot Lotus van de Brit Stringer. De Porsche 911 van Francis Guillemin vond onderdak in de nieuwe GT-categorie. Gelukkig, want het project van Jean-Marc Gaban en zijn Porsche 993 Biturbo werd afgeblazen. Heropgevist op zondag Tenslotte heeft de organisator ook werk gemaakt van het aanboren van een breder publiek dan pure rallyfanaten, met de komst van Jean-Pascal Lacoste, halve-finalist van Star Academy 1, een tv-programma op TF1 dat Idool en Big Brother combineert en navenante populariteit geniet. Voor de Bask is het zijn grote debuut in rally. Net als voor de Renault Clio Cup Rally, die hij zal besturen en die straks het voorwerp van een promotieformule wordt in Frankrijk. De 47ste Boucles de Spa valt uiteen in 28 kp's voor een totaal van 253 km tegen de klok. Op zaterdag krijgt het veld van meer dan 100 auto's (een record zonder cup) 4 lussen van 4 kp's (Rahier-Chevron, Havelange, Redoute Show en Spa-Barisart) geserveerd. Zondag staan er nog 3 lussen van 4 kp's (La Redoute, Harzé, Chession-Rahier en Andrimont-Spa) op het programma, waaraan voor het eerst ook diegene die op zaterdag uitvielen, maar erin slaagden tijdig hun wagen te herstellen, kunnen deelnemen. Aankomst zondag iets na 16u30.