Racspa

 

Kwalificaties Le Mans Endurance Series Emmanuel Collard zet de Pescarolo op pole De korte kwalificatiesessie (20’) voor de prototypes werd verreden onder de gutsende regen en kreeg een boeiend verloop, zowel in LMP1 als in de LMP2. De Pescarolo-Judd C60 Hybride was tijdens de vrije oefenritten op een droge piste al de snelste en bevestigde nu zijn statuut als favoriet met een indrukwekkende pole position, neergezet door Emmanuel Collard. Met voorts nog jongens als Jean-Christophe Boullion en Erik Comas, beide voormalig F1-rijders, kan de groene machine dus zeker een hoofdrol spelen in de eerste manche van de Le Mans Endurance Series, waarvan de start morgen zondag op de middag wordt gegeven. De tweede tijd ging naar de Zytek DB03S Creation van Nicolas Minassian (die aan het stuur zat) en Jamie Campbell Walter, die amper negentien duizenden trager was. De Zytek is dus klaar voor de revanche op vorig jaar, toen de auto onderaan de Raidillon een andere auto raakte en een lekke band opliep. De officiële Zytek DB04S, die tijdens de laatste vrije oefensessie crashte, is perfect hersteld en start morgen op de tweede rij naast de Audi R8 van het Franse duo Ortelli-Gounon. De jongens met de Audi zijn tevreden met de ongunstige weersvoorspellingen, want in normale omstandigheden op een droog circuit lijken ze niet snel genoeg om over een afstand van duizend kilometer voor de overwinning te gaan. Op de derde startrij staat Vanina Ickx, want haar teamgenoot Barff liet de zesde tijd optekenen. Daarnaast de Lister Storm, toevallig de auto waarmee Vanina tijdens de vorige editie van de 1000 kilometer in aanvaring kwam. Hoewel de dochter van Jacky Ickx (de vijfvoudige winnaar van de 1000 km van Spa zal morgen aanwezig zijn) deze ochtend maar drie rondjes kon draaien op een natte piste, hoopt ze op een regenrace. “De auto is heel goed in de regen”, lachte ze nadat ze tijdens een ondergeregende Belcar-race grote indruk had gemaakt met de kleine Mini. “Helaas liep dat niet zo goed af, met die Mini. Ik liet me verrassen door aquaplaning, ging in het decor en beschadigde de ophanging. Het is echt heel moeilijk racen in deze omstandigheden. Ik zal morgen echt zeer op mijn hoede zijn.” Terwijl de Fransman Cochet worstelde met de Yokohama-banden op zijn Courage, reed de constructeur uit Le Mans zich in de kijker in de LMP2 dankzij een uitstekende Vincent Vosse, die aftikte op amper een halve seconde van de MG Lola van Newton-Erdos (9de algemeen) met de C65-Ford van Belmondo Racing. "Alleen jammer dat ik in mijn snelste ronde werd gehinderd in Eau Rouge”, zei Vincent Vosse, die zich bij zijn debuut in deze categorie zeer goed voelt. ”Na drie ronden begon ik te worstelen met onderstuur.” In de LMP2 zette ook de Courage-Judd van het Belgische team G-Force een goed resultaat neer: Val Hillebrand stuurde de auto naar de vierde plaats en was zeer te spreken over het gedrag van de proto in de regen. ”Ik verloor wat tijd toen ik bij de Source werd gehinderd door de Courage van Del Bello, maar ik ben toch best tevreden met de set-up van de auto, perfect voor regenweer”, zei de Antwerpenaar. “Nu nog hopen dat het weer slecht blijft. Ik zou ontgoocheld zijn als we morgen naast het podioum grijpen.” De kwalificatiesessie voor de GT’s duurde amper een kwartier, want werd onderbroken omdat de mist voor een te geringe zichtbaarheid zorgde. Voor Christophe Bouchut volstond dat kwartier om nog eens te onderstrepen dat hij de ster van de categorie is: hij stuurde de Russische Ferrari 550 Maranello van het team Convers naar de pole, twee en een halve seconde sneller dan de andere Ferrari met Tomas Enge. De derde tijd was voor Stéphane Lémeret, de man van de Saleen S7R op banden van Pirelli, die vaststelde dat de nochtans snelle Ruberti op vier en een halve seconde van de pole had afgetikt en daarom zei: “Als het regent, dan rijden we morgen niet in dezelfde klasse als de jongens met Michelin-rubber. Maar als de auto bedrijfszeker is, dan hoop ik toch op een podium.” Ook Belcarkampioenen (in GTB) Lambert en Lefort koesteren die droom. Ze kunnen dit weekend alvast rekenen op de uitstekende Fin Markus Palttala, die in de GT2 de zevende tijd draaide met de Porsche GT3 RSR Gordon, op amper twee seconden van de pole. Die was voor de officiële Porsche, de Gruppe-M Racing van Cocker en Sugden. De grid: 1. Boullion-Collard-Comas (Fra/Pescarolo-Judd C60) 2.21.076 ; 2. Minassian-Campbell-Walter (Zytek DB03S) 2.21.095 ; 3. Shimoda-Nielsen-Elgaard (Jap-Den-Den/Zytek DB04S) 2.22.156; 4. Ortelli-Gounon (Fra/Audi R8) 2.23.238 ; 5. Magnussen-Moller-Keen (Den-Den-GB/Lister Storm) 2.24.135 ; 6. Short-Barff-ICKX (GB-GB-BEL/Dallara-Judd) 2.24.215 ; 7. Michigami-Wakisaka-Ara (Jap/Dome-Mugen) 2.25.886 ; 8. Hignett-Stack-Kurosawa (GB-GB-Jap/Zytek DB04S) 2.28.340 ; 9. Newton-Erdos (GB-Bra/MG Lola) 2.28.349 (1ste LMP2) ; 10. VOSSE-Gosselin-Ojjeh (BEL/Fra-EAU/Courage C65 Ford) 2.28.757 ;… 13. HILLEBRAND-DEMAN-Leroch (BEL-BEL-Fra/Courage C65 Judd) 2.32.073 ; 18. Bouchut-Fomenko-Vasiliev (Fra-Rus-Rus/Ferrari 550 Maranello) 2.35.470 (1ers GT1); 23. LÉMERET-Bobbi-Ruberti (BEL-Ita-Ita/Saleen S7R) 2.39.825 ; 28. UGEUX-Prospero (BEL-Ita/Lucchini-Alfa) 2.43.483 ; 29. Kaufmann-VAN DE POELE (All-BEL/Porsche 996 Biturbo) 2.43.814 ; 30. Cocker-Sugden (GB/Porsche 996 GT3 RSR) 2.44.242 (1ste GT2); 36. LAMBERT-LEFORT-Palttala (BEL-BEL-Fin/Porsche 996 GT3 RSR) 2.46.258 (46 geklasseerden)

 

Racspa