Nog voor het begin van de kwalificaties wisten Val Hillebrand en Jan Lammers zich verzekerd van het FIA Sportscar Championship 2002. Vanop de Lausitzring kwam immers het bericht dat ze toch niet inspringen voor de laatste manche. Lammers en Hillebrand vierden het goeie nieuws met de pole op Francorchamps. « Zelfs al moet ik alleen rijden, dan nog wil ik meteen tekenen voor een seizoen in 2003 », aldus Jan Lammers. « Er is immers geen betere manier om Le Mans voor te bereiden, ook volgend jaar mijn hoofddoel. Ik begrijp sommige teams niet die handenvol geld uitgeven voor privé-tests en dan in Le Mans hun eerste race rijden. Terwijl er een proto-kampioenschap loopt. » De tweede tijd was voor de Courage C60-Peugeot van Pescarolo Sport bestuurd door Sebastien Bourdais en Jean-Christophe Boullion. De twee Fransen betreurden de rode vlag tijdens de kwalificaties en weten er voor een deel hun tiende seconde achterstand op de pole aan. Baldi-Sospiri staan derde op de grid en beloofden de wagens voor hen een hete zondag. Voor de verrassing tekende de Durango GMS-Judd van de Italianen Bruni en Battaglin, vierde op de grid zondag. Ze gaan de Lola-Judd ex-Vaillant van de Engelsen Berridge en Plato vooraf. De Engelsen Smith en Jones, zesde tijd, kregen in hun oude Riley&Scott hulp van onze landgenoot Bernard De Drijver, die zich verheugd toonde over de ervaring. « Veel grip, een stevige versnellingsbak en een knappe motor. Maar, hoe ook, je moet altijd enige tijd rekenen om je aan te passen. Zelfs al is de Riley&Scott niet zo’n moeilijke wagen. Eigenlijk is dit een vriendendienst. Ik heb mijn Britse kameraden beloofd hen een handje toe te steken voor de afstellingen. En zelfs al leggen we de lat niet te hoog, de ervaring is meegenomen. » De Dome-Judd van Gabbiani-Ortiz die aan de basis lag van de rode vlag, zette de zevende tijd neer, de laatste in SR1. Lucchini aan het commando in SR2 Ook de minder krachtige maar daarom niet minder lawaaierige SR2’s verzorgden het spektakel. De Lucchini-Alfa van Peroni-Savoldi toonde zich uiteindelijk net een tiende seconde sneller dan de onverwachte Lola-Nissan van Loven-Björk. Ook de Lucchini-Alfa van Mancini-Collini mag nog zege-illusies koesteren met een derde tijd. Frederic Bouvy, David Sterckx en Christophe Geoffroy kenden een bewogen zaterdag. De Nissan-krachtbron in de Belgische Debora vertoonde een scheurtje. Die werd gedicht, maar het was toch bang afwachten of de reparatie zou houden. Uiteindelijk kon de Debora zo’n twintig minuten een chrono najagen vooraleer te worden gestopt door een cardanbreuk. « Bij het uitaccelereren na de Bus Stop,voelde ik dat er iets niet klopte », aldus Geoffroy. « Ik dacht eerst de versnellingsbak, maar ik kon nog zonder problemen schakelen. Ik heb moeten vaststellen dat zo’n SR2 toch een stuk minder handig is dan een Radical. Je hebt er alle belang bij meteen op de juiste lijn te zitten. We hopen op regen voor zondag. Om onze vermogenshandicap te compenseren. » Kwalificatietijden : 1. Lammers-Hillebrand (Dome-Judd) 1ste SR1 in 2.07.704 2. Bouillon-Bourdais (Courage-Peugeot) in 2.07.841 3. Baldi-Sospiri (R&M-Judd) in 2.09.749 4. Bruni-Battaglin (Durango-Judd) in 2.10.874 5. Berridge-Plato (Lola-Judd) in 2.11.827 6. Peroni-Savoldi (Lucchini-Alfa) 1ste SR2 in 2.15.382 7. Loven-Bjork (Lola-Nissan) in 2.15.438 8. Mancini-Collini (Lucchini-Alfa) in 2.16.244 9. Hignett-Stack (Pilbeam-Nissan) in 2.17.273 10. Randaccio-Maddalena (Lucchini-Alfa) in 2.21.780 11. Millard-Armour (Rapier-Nissan) in 2.23.048 12. Sterckx-Bouvy-Geoffroy (Debora-Nissan) in 2.25.079 13. Bruneau-Daniels (Pilbeam-Peugeot) in 2.25.939 14. Smith-Jones-De Drijver (Riley&Scott-Chevrolet) in 2.26.638 15. Duqueine-Bich-Bossy (Debora-BMW) in 2.28.962 16. Gabbiani-Ortiz (Dome-Judd) in 2.40.636