Geen autoloze zondag in Francorchamps Wordt overal elders in België gesuggereerd de auto opstal te laten, zondag, dan is dat niet het geval in Francorchamps. Het Racing Festival staat borg voor spektakel en een pak race-auto’s. Na de Britse Formule 3 en de Britse GT de vorige jaren, is het nu het FIA Sportscar Championship dat bovenaan de affiche staat. Prototypes met een verrukkelijk geluid en een adembenemend uitzicht, zoals de monsters in de 24 Uren van Le Mans. In Le Mans, waar de Dome-Judd van Jan Lammers en onze halve landgenoot Val Hillebrand de voorlopige pole neerzette voor drie Audi’s. “En sindsdien is de auto nog geëvolueerd”, stelt Hillebrand, die normaliter zondag tot kampioen wordt gekroond. “Tenzij het dit weekeinde slecht afloopt, de Courage wint en de laatste vervangende manche op de Lausitzring wordt bevestigd.” Val heeft met de Belgische pers gewed dat hij de Raidillon straks volgas neemt. Zijnde tegen 250 km per uur voor de 620 pk sterke proto’s die hier de tijden van de F3000 zouden moeten evenaren. Is de kwantiteit jammer genoeg niet aanwezig, met slechts 17 bolides aan de start, dan is de kwaliteit en het spektakel wel gegarandeerd, zondag vanaf 14u. Voor de overwinning zal het wel een duel worden tussen de twee Domes van Racing for Holand (de tweede wordt bestuurd door Beppe Gabbiani en Ortiz) en de Courage-Peugeot van Pescarolo Racing (die in Francorchamps nog altijd het absolute snelheidsrecord heeft met een gemiddelde van meer dan 263 km per uur), die wordt gereden door ex-F1-rijder Christophe Boullion. Hij won hier enkele jaren geleden in F3000 na een memorabele passeerbeweging in Blanchimont. Zijn ploegmaat is de vice-kampioen F3000 en winnaar van de 24 Uren van Francorchamps Sebastien Bourdais. Ook de Riley&Scott met Judd-motor van de ex-F1-rijders Mauro Baldi en Vincenzo Sospiri kan meedoen voor het podium, terwijl de Durango van Bruni-Battaglin, de Lola-Judd van Berridge en de regerende BTCC-kampioen Jason Plato net als de Riley&Scott-Chevrolet van Smith-Jones het SR1-veld vervolledigen. Bouvy-Sterckx-Geoffroy in SR2 In SR2, lichtere auto’s (720 kg) maar met een minder krachtige motor (380 pk) kondigt de strijd voor de eerste plaatsen zich veel opener aan met drie Lucchini-Alfa’s en de Pilbeam-Nissans. In het kampioenschap vechten de Lucchini van Peroni-Savoldi en de Pilbeam Jota van Stack-Hignett nog steeds zij aan zij. Noteren we ook de aanwezigheid van een Rapier 6, een Lola-Nissan, een Tampolli-Alfa en twee Debora’s, een met een BMW-motor, de andere met een Nissan V6 en een compleet Belgische bemanning aan boord. Inderdaad, te elfder ure slaagden Frederic Bouvy, David Sterckx en Christophe Geoffroy er nog in een stuur te versieren. Hopende op regen voor het weekeinde om hun handicap in vermogen te kunnen compenseren met stuurmanskunst. “Ikkan niet wachten om de proto’s van start te zien gaan”, aldus Pierre Delettre, koersdirecteur van dienst. “Die auto’s doen me echt dromen. Veel meer dan de F1’s. En voor de oren zal het ook een lievelust worden. Laat er nog vijf goeie auto’s bijkomen en je hebt een schitterend kampioenschap. Ik hoop dat dat het geval is tegen 2003 wanneer de 1000 km van Spa moeten verrijzen.” Morgen wordt er over de helft van de afstand gereden, 2u30, ongeveer 500 km dus. Naast de prototypes, zijn dit weekeinde nog vier autosporttakken van de partij in Francorchamps. Te beginnen bij de Clio Cup, waarin Jerome Thiry de voorlopige pole pakte. Het peloton van de Belcar, toch wel een vijftigtal stuks sterk, met voorop drie Vipers en Bert Longin op de voorlopige pole in 2.21. En dan zijn er nog de Formule Fords, aangevoerd door de Nederlander Benjamini, en de jonge wolven van de Toyota Yaris Cup, waar Liard vanop de eerste stek start voor Colruyt en de verbazende Kelly Jamers. U ziet, geen autoloze zondag in Francorchamps.