De terugkeer van de prototypes Ze doken al heel eventjes op, discreet in het kader van historische races, maar op 20, 21 en 22 september zijn ze in volle glorie terug in Francorchamps : de prototypes. Op het programma van het Racing Festival, de laatste grote afspraak van het seizoen in Francorchamps, staat immers ook de 6de manche van het FIA Sportscars Championship. Volgens niet weinigen de mooiste wagens op deze aardbol. Na de GT’s en de Toerismewagens in de 24 Uren, de Formule 1 tijdens de Grand Prix krijgt het mooiste circuit ter wereld het bezoek van de prototypes. Met in de hoogste categorie, SR1, een tiental wagens dat in juni nog deelnam aan de befaamde 24 Uren van Le Mans. Te beginnen bij de razendsnelle Dome S101 Judd van Racing for Holland, de leiders in het FIA-kampioenschap, met ex-F1-rijder Jan Lammers en onze halve landgenoot Val Hillebrand. De tegenstand komt van de andere Dome van Bepe Gabianni, maar ook van een peloton Rileys&Scott aangedreven door de luidruchtige Chevrolet en Judd-motoren (met het beruchte Italiaanse duo Baldi-Sospiri), van een Panoz, enkele Lola’s (onder andere die van Konrad) en, normaliter, twee Courages C60 van het team van Henry Pescarolo met Bourdais, Lagorce en consoorten. De ene met een Peugeot-motor, de andere aangedreven door een Judd. In SR2, lichtere prototypes maar ook met een beperkt vermogen, kijken we uit naar de sterke prestaties van de Lucchini-Alfa Romeo’s, Debora-BMW’s, Lola-Nissans en Pilbeam-Peugeots. Het is nog wat vroeg om U een definitieve deelnemerslijst te kunnen geven, die krijgt U te gepasten tijde toegestuurd, maar we kunnen U wel al zeggen dat de contacten werden gelegd om ervoor te zorgen dat in het peloton dat een twintigtal auto’s sterk zou moeten zijn ook een aantal Belgische rijders zitten. « Ik heb altijd met open mond naar de proto’s gekeken », aldus organisator Pierre Delettre. « Ik vind het schitterende auto’s, veel mooier dan de toerismewagens en de éénzitters. Toen de Engelsen me lieten weten dat ze dit jaar niet op het Racing Festival zouden zijn (in 2003 zou de Britse F3 er wel weer moeten bij zijn) heb ik meteen gebeld naar John Mangoletsi om zijn kampioenschap naar Francorchamps te halen. Het idee is simpel. In 2003 wil ik de 1000 km van Spa doen verrijzen. Een wedstrijd die mijn familie nauw aan het hart ligt en die in 1988 ophield te bestaan. In 2003 moet de race tellen voor het FIA Sportscars kampioenschap. Ook al is mijn uiteindelijke doel er een zelfstandig evenement van te maken voor deelnemers van Le Mans, ALMS of nog elders. De editie 2002, met een race van 2u30, is dus niet meer dan de aanzet voor grootsere projecten. » En als Delettre zijn schouders ergens onder zet, kan je er vanop aan dat het zal lukken. Ook al moesten de proto’s afrekenen met het vertrek van enkele merken naar de Formule 1. Is het menu van het Racing Festival iets minder copieus dan dat van de Spa Euro Races, er worden toch nog altijd zeven races geserveerd. Drie op zaterdag, met twee manches van de duurbevochten Toyota Yaris Cup en één wedstrijd van de Formule Ford Benelux. En vier op zondag. De warm-up van de FIA Sportscars zal worden gevolgd door de voorlaatste manche van de Belgische Renault Clio Cup en van de Belcar, met de verzekerde deelname van minstens drie Chryslers Vipers om het op te nemen tegen een meute Porsches en BMW. Na het hoofdmenu met de proto’s die een gemiddelde van meer dan 200 km per uur draaien op Francorchamps, is er nog het dessert met de internationale Formule Renault 2000. Voor elk wat wils dus. Promotiecups, toerisme, GT, proto’s en éénzitters. En dat voor 14 euro. Een ticket voor de paddock kost 16 euro. Daar koop je tijdens de Grand Prix niet eens een pakje friet met een curryworst en een pintje voor.