Racspa

 

Eerste gechronometreerde schermutselingen

                    onder grijze hemel

 

Het is een meeting in de herfst en de omstandigheden zijn ook navenant… De eerste dag van het  Racing Festival dat nauw aan het hart ligt bij de Royal Automobile Club van Spa verliep op een droge piste, maar met volop wolken die niets van het spektakel wilden missen.  Zeer weinig opklaringen dus maar dat belette de kunstenaars van de diverse series niet om hun eerste speldenprikken uit te delen.

 

Op sportief vlak waren het de beide kwalificatiesessies op het einde van de dag, voorbehouden aan de verzamelde effectieven van de Supercar Challenge en de GT & Prototype Challenge, die het meeste belang hadden. Het leverde een Franse pole position op voor Julien Schell, een inwoner van Straatsburg, aan het stuur van de spectaculaire Ginetta G57 Nissan van het team Pegasus Racing. Zij gingen voor aan de Ginetta G58 Nissan van de Duitser Max Aschoff, de Norma V8 van de Duitser Siegmar Pfeifer en de Norma M230FC van de Brit Neil Primrose, de snelste in de klasse CN. Zware strijd ook bij de GT’s waar de pole ging naar de Lamborghini Huracan Super Trofeo van de Duitser Oliver Freymuth voor de BMW M4 Silhouette van de Nederlanders Michael Verhagen en Willem Meijer, en de Porsche 991 GT3 Cup van de Turk Cenk Ceyisakar en de Belg Jeffrey Van Hooydonk. In de andere categorieën waren de pole posities voor De Borst-Van Oord (Cupra TCR, SS1), Snel (BMW E36, SS2) en Nieman (Renault Clio, SD).

 

De deelnemers aan de Belcar Endurance Championship kwamen op de baan voor hun eerste  vrije training op deze vrijdag. Het werd een oefening die getekend werd door diverse incidenten met onder andere de Norma M20 FC van Deldiche Racing by JDC Events van De Cock-Joosen-Piessens, die in aanvaring kwam met een Saker in de dubbele linkse. Technische problemen waren er voor de Porsche Cayman GT4 PG Motorsport van Longin-Huygens-Battryn, en er was een plots einde aan de sessie voor de Mercedes-AMG SRT van Spinoy-Sluys! Het werd een dubbelslag voor de  Norma M20 FC met het #1 Aqua Protect Racing Team van Bouillon-Houthoofd-Cools voor de #9 Krafft Racing van nieuwkomers Kirmann-Kirmann. In Belcar 1, de jachtgrond van de Porsche 991 Cup, ging Independent Motorsports door op zijn elan van de 24 Hours van Zolder met de beste chrono voor Xavier Stevens, Koen en Kris Wauters. De #8 ging voor aan de #99 Belgium Racing van Derdaele-Saelens en de #24 PK Carsport van Longin-Boonen. In de andere categorieën waren de besttijden voor de Mercedes-AMG GT4 SRT van Vandierendonck-Vannerum-Teunkens in Belcar 3, voor de BMW M3 R&J Racing van Van Asch-Verwimp-Vermeulen in Belcar 4 en voor de BMW 325i van Uylenbroeck-Janssens-De Breucker in Belcar 5.

 

Voor de tweede keer dit seizoen bevonden de deelnemers van de Ford Fiesta Sprint Cup BE en NL zich samen op de piste in een sessie van 30 minuten op het Ardeense asfalt. Drie Nederlanders monopoliseerden de top van het klassement met in volgorde Liroy Stuart, Laurens De Wit en Daan Pijl. Bij de Belgen was het Martin Leburton die zich het snelste toonde. Bij het vallen van de vlag ging hij voor aan Ayrton Redant, kampioenschapsleider Stienes Longin en het duo Stox-Geerts en Yannick Redant. Op zaterdag hebben de Fiesta ‘sprinters’ recht op een vrije sessie, een kwalificatiesessie en een eerste wedstrijd van 30 minuten. Het zal er stevig aan toegaan! 

 

Twee vrije sessies waren er ook voorzien op het programma van de Britten van de Caterham Graduates, met Mike Evans in grootse doen. Hij eigende zich tweemaal de beste chrono toe aan het stuur van de #46, waarbij hij in de tweede sessie een 2’50’’103 zette voordat de finishvlag werd gezwaaid ten gevolge een ongeval aan de chicane.  

 

Morgen zaterdag zijn er de vrije trainingen en de kwalificaties in de ochtend en op de middag, voordat de eerste vier races van het weekend van start gaan met in volgorde de Supercar Challenge en GT & Prototype Challenge samen (60’ + 1 ronde), Caterham Graduates (30’), Ford Fiesta Sprint Cup BE en NL (30’), maar ook de Belcar Historic & Youngtimer Cup (30’). Dat zal zorgen voor de eerste champagnedouches aan de voet van het podium…

 

De inkom voor het Racing Festival is geheel gratis (inclusief toegang tot de paddock!) en de uitnodigingen kunnen worden gedownload op de site van R.A.C. Spa, via de link http://www.racspa.be/2018/rf2018/documents/RF2018-Invitation.pdf

 

De link voor de live timing is: https://livetiming.alkamelsystems.com/spa/

 

Info: www.racspa.be , tevens op de sociale netwerken FacebookTwitter en Instagram. 

 

Rechtenvrije foto’s: R.A.C. Spa – Letihon.be

 

Racspa