Racspa

 

Onwrikbaar leiderstrio in ‘Challenger’, “zottekesspel” in ‘Classic’

 

Het werd een knotsgekke dag, die eindigde met sneeuwbuien die steeds intenser werden. Dat maakte het rijden en het aanhouden van enige “regelmaat” eerder ingewikkeld! Voor het grote debuut in deze Legend Boucles in Bastogne kregen de deelnemers aan de categorie ‘Challenger’, aan een gemiddelde van 80km/u, alles voorgeschoteld. Toch zorgde dat er niet voor dat de top van het klassement door elkaar werd geschud. Waarnemers hadden al Yves Deflandre en Joseph Lambert (Porsche 911) als favorieten benoemd en zij namen in hun oranje bolide van bij aanvang de gele trui in handen. Het was wachten tot de allerlaatste regelmatigheidstrajecten in het duister en de sneeuw om André en Guillaume Lausberg (Porsche 911) met zeer efficiënte banden op weg te zien en een deel van hun achterstand te zien inlopen.

 

Ik moet toegeven dat het op alle-seizoensbanden op het einde van de dag een beetje gecompliceerd werd”, verduidelijkt Yves Deflandre. “Maar we hebben nog altijd 39,00 punten in ons voordeel vooraleer de etappes van de zondag aan te vatten. Alles is dus nog mogelijk…”

 

Van zijn kant was André Lausberg vastbesloten geen kans te laten liggen… “Dat ligt niet in mijn aard… zeker niet als je strijd levert met vrienden”, lacht de rijder van de BMA Porsche. “En daar gaat het nu net om in deze categorie ‘Challenger’, rijders zoals wij toelaten om op een heel ander niveau voor de zege te gaan. Top!”

 

Johnny Delhez en Eddy Gully (Ford Escort MK2) vervolledigen het podium maar dienden enkele tegenslagen te incasseren en moesten de beide Porsches laten gaan. “We reden ook lek op het einde van de proef op Mirwart, maar we verloren er geen tijd”, voegde de Ford concessiehouder uit Trooz toe. Op deze zaterdagavond houden ze de bronzen medaille stevig in handen.  

 

Achter dit trio volgen Jean-François ‘Kiki’ Olivier en zijn gezellin ‘Gene‘ Magnette (Ford Escort MK2). Zij kruisten de degens met de onverwoestbare ‘Chavan’, die werd bijgestaan door Pascal Lopès op de Volkswagen Golf 2. Zij hadden een klein technisch mankementje aan de voet van het podium op de Place McAuliffe en kenden daarna een veel lastigere avond waardoor de oud-dubbelkampioen van de Boucles de Spa verder wegzakte in het klassement (9de plaats). Het duo Olivier-Magnette pakte daarbij de voorlopige 4de plaats in deze wedstrijd “onder vrienden”!

 

Luc Caprasse zou aanvankelijk deelnemen aan het stuur van een Audi Quattro, die absoluut zou passen in deze omstandigheden, maar moest uiteindelijk plaatsnemen in een Porsche 911 uit de ateliers van Motorsport International. Een probleem met de inschrijvingen en de nummerplaten zorgde ervoor dat hij niet met de Audi aan de start kwam. Hij maakte zich geleidelijk aan het rijden met de Porsche eigen om binnen de voorlopige top 5 te eindigen, net voor de BMW 325i van Victor Burtomboy en Fabrice Laroche. Volgen daarna nog: de Ford Escort MK2 van René Brugmans en Eric Gressens en de Opel Ascona B van Pierre-Etienne Bernes en Romain Gresse. De voorlopige top 10 wordt volledig gemaakt door de Renault 5 GT Turbo van René en Maxime Marin.

 

Nu inzetten a.u.b!

 

Blijft er nog de categorie ‘Classic’, die kan tellen op een verschrikkelijke populariteit, en waar het spel erin bestaan om een gemiddelde van 60 km/u aan te houden. En zoals de traditie het wil zijn de verschillen na de diverse RT’s miniem. Op uitzondering van Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), die tot opgave werden gedwongen, tekenen alle favorieten present en kunnen zij allen nog hopen om de wedstrijd te winnen.

 

Terwijl de diensten van de tijdswaarneming een verder analyse doorvoeren van alle resultaten, rekenen een tiental teams erop om op zondag dit “zottekesspel” verder te zetten… Kurt Dujardyn en Filip Declerck (Porsche 911) overheersten uiteindelijk wel het grootste deel van de dag. Zij konden echter het gat niet slaan en dat betekent dat zij nog van overal kunnen bedreigd worden. Patrick Lambert en Patrick Lienne (BMW 2002 Ti) telden vanavond slechts een handvol punten achterstand en zij worden zelf gevolgd door twee te duchten duo’s, Miroux-De Moor (Datsun 240 Z) en Van Dalen-Minguet (Ford Escort MK2), de Fransen Magdziarek-Lhomme (VW Golf GTi), Delhez-Delince (Ford Escort MK1), Schoonbroodt-Gehlen (Ford Escort MK1), Simon-Duchesne (Porsche 924 S), Gengou-Gathy (Volvo 142 S), Dufrasne-Dogne (VW Golf GTI), die andere Fransen, Ambrosini-Abel (Audi 80 GT), Weiller-Meunier (BMW 1602), Chaballe-Chalsèche (Citroën Visa GTi), enz….

 

Kortom, wie durft er zijn hand in het vuur steken en zich wagen aan een winnende tiercé in de categorie ‘Classic’ op 7 RT’s van de finish in deze Legend Boucles in Bastogne 2018? En welke RT’s dan nog! Nu inzetten dus, alle mogelijkheden liggen wijdopen bij de artiesten van de Regularity…

 

(einde)

 

Racspa