PRESS

 

 

Racing Festival begint met regen

 

Het nazomertje van vrijdag was met de noorderzon verdwenen. In de plaats kwam herfstweer, voor de tweede dag van het Racing Festival 2017. ’s Ochtends gingen de hemelsluizen al open, boven het circuit van Spa-Francorchamps. In de late namiddag waren er opklaringen, maar het was de hele dag racen in moeilijke omstandigheden.

 

De Renault R.S.01 van Stéphane Lémeret en Sam Dejonghe liet meteen zien dat hij in de GT&Prototype Challenge even snel is op een natte piste als op een droog asfaltlint. Pole position, meteen. Op overtuigende wijze neergezet: perfecte uitgangspositie voor de eerste zestig minuten die vanaf 13.25u begonnen te lopen. De jongens van het team Verschuur reden een perfecte race en haalden het met een voorsprong van 26 seconden op de Norma-BMW van de Duitser Siegmar Pfeifer, winnaar in de klasse G57. “Dit was mijn eerste overwinning met een Renault sinds 2011”, zei Stéphane Lémeret. “De R.S.01 is met voorsprong de beste auto waarmee ik ooit in de regen ging racen. Ik hoop dat ik zondag samen met Sam een tweede overwinning kan pakken. Het wordt vooral uitkijken naar de gebroeders Hauser en hun Ligier.” De derde plaats was voor Oliver Freymuth (Renault R.S.01). Alex Jirasek (Praga R1T), Berry Van Elk (Mosler MT900R GT3), Georges Canas (Porsche 911) en Daniel Schildgen (Praga R1) haalden het respectievelijk in de categorieën CN, Super GT, GT en Radical.

 

In de kwalificaties voor de Mitjet 2L & SuperToerisme gingen beide pole positions naar Laurent Richard, de Fransman uit Brussel. Waarna hij de eerste race won ondanks de druk van een sterk terugkerende Ronald Basso. Clément Bierlé werd derde. In de tweede race ging de overwinning naar Basso. Richard nam vrede met tweede en Romain Carton derde. In de Mitjet 2l ging de overwinning twee keer naar Victor Blugeon.

 

 

In de Caterham R300 reed Danny Winstanley als eerste onder de geblokte vlag, maar de Brit kreeg 25 seconden straftijd omdat hij een gele vlag had genegeerd. Zo ging de overwinning naar Adrien Paviot voor Henri Bizet en Rémi Sauget. Winstanley sloeg terug in de tweede race, die hij won voor Bizet en Sauget. In de afdeling Academy & Roadsport ging de eerste race naar Antoine Miquel voor “Le Tone”, de animator van Top Gear France, en Dominique Palanque. De tweede race werd na een ronde stopgezet na een aanrijding tussen Pierre Melin en Antoine Meurin bij de Speaker’s Corner, een incident waarvoor de medische interventie zelfs moest uitrukken. “Pierre Melin was bij bewustzijn maar zat vast in de auto”, licht Pierre Delettre (Royal Automobile Club de Spa) toe. “We vreesden dat hij helaas een beenbreuk had opgelopen. Omdat het niet makkelijk is om iemand uit een Caterham te bevrijden, bleef de rode vlag heel lang uit zitten. Er bleef dus nog heel weinig tijd over om de race opnieuw op gang te fluiten.”

 

Om 15.35u gingen de auto’s van de Belgian Gentleman Driver's Club de baan op voor hun kwalificatiesessie. De Porsche 911 GT3 Cup S van Martinet-Tremblay-Blugeon, ingezet door het team Alméras, greep zoals verwacht pole position voor de MARC BMW M2 van Van Rompuy-Qvick en de MARC Ford Focus van Van der Straten-Dupont. De beste tijden waren voor Danneels-Danneels-Gilot (Renault 21), Heinen-Hayot (Peugeot RCZ), Sandberg-Swanpoel-Kratz (BMW M325i) en Shiphorst-Claes-Izelaar (BMW 325i) in respectievelijk de Divisie 2, Divisie 1, BMW M235i Cup en BMW Clubsport Trophy. In de Britse serie 750 MC was de pole position voor Tom en Martin Webb in de BMW M3 E36.

 

Zondag begint het programma om 9.10u met de twee uur durende race van de 750 C. Daarna volgen de lange race van de Mitjet 2L & SuperToerisme (11.35u), de tweede race van de GT&Prototype Challenge (12.45u) en uiteindelijk de BGDC met een marathon van 200 minuten die begint om 14.15u.