Racspa

 

 

Thierry Neuville rijdt zich in de legende, ver boven iedereen uit

 

18 proeven op 18 winnen, en niet alleen snel zijn, maar ook nog eens spectaculair: dat is de samenvatting van de Legend Boucles van Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul. Het duo wist alle valstrikken te vermijden en Thierry Neuville won zo voor de eerste keer de Legend Boucles, Gilsoul voor de tweede keer. De 59ste editie van de historische proef kende een gigantische volkstoeloop, niet in het minst door de aanwezigheid van de vicewereldkampioenen.

“Ik heb een fantastisch weekend achter de rug”, glunderde de rijder van de erg mooie Porsche Carrera RS N°5. “We hebben echt genoten van de auto en ik hoop dat we voor het nodige spektakel hebben gezorgd. We hebben gedomineerd, maar dat is normaal als je drie tot vier dagen per week in een rallyauto zit. Ik heb bovendien kunnen vaststellen dat de rallysport in België uiterst populair is en blijft, met bij momenten echt heel erg veel volk langs de proeven. Indrukwekkend.

Thierry was onder meer de meerdere van zijn eigen teambaas, met name uittredende winnaar, Bernard Munster, die in de einduitslag 406,26 punten dient toe te geven of meer dan 6min45. “Ik heb hem voorgesteld om van schoenen te wisselen”, lachte de winnaar nog.

“We hebben er inderdaad enorm van genoten”, vertelde ook Nicolas Gilsoul. “Ik had de Boucles al eerder gewonnen met Bruno Thiry, maar met Thierry heeft het toch iets bijzonder. Het parcours op zondag was een WK waardig.”

Misschien breken Neuville en Gilsoul zo wel de ban… “Natuurlijk verandert deze zege niets aan onze aanpak voor de volgende WK rally, in Mexico, maar slecht is het niet. Ik wil alle wedstrijden winnen, met Thierry”, besloot de corijder.

Tweede, aan de zijde van zijn 18-jarige zoon Grégoire, toonde Bernard Munster zich ook heel gelukkig. Het leek wel  of hij had voor een tweede maal de Legend Boucles gewonnen: “Tweede achter Thierry, die ook met een wagen van het team BMA rijdt, dat is een droom. Ik ben erg onder de indruk en ik denk dat het voor ons team heel belangrijk is. Thierry was op zich untouchable, hij reed op een andere planeet. Ik had nooit aan deze verschillen gedacht, hij is erg, erg sterk.

De eerste Ford Escort was die van Patrick Snijers, die ook glunderde. “De Porsche 911 was een klasse te sterk en ik kon er niet bij. Ik heb me wel fantastisch geamuseerd, met prachtige proeven. Ik ben een tevreden man.

Maar misschien was Guino Kenis wel de meest blije man van het gezelschap. Hij verbaasde vriend en vijand met een onwaarschijnlijk mooie vierde plek, in een BMW 2002 Tii met 180 paarden: “Voor mij is het de mooiste rally van het jaar, met een top parcours, een schitterende auto, een droom van een corijder, een super ambiance en een droomresultaat. Ik ben er volgend seizoen weer bij.”

De Duitstalige Belg en de drie Vlamingen zorgden er voor dat we de eerste Franstalige rijder op de vijfde plek moesten zoeken, met name Luikenaar Romain Delhez in een Opel Manta Transeurope. Brusselaar Fred Bouvy werd zesde, al had de versnellingsbak van zijn Porsche wel roet in het eten gegooid. “Zonder die problemen met de derde en vierde versnelling rijden we voor het podium.”

De Nederlander Bas Jansen, werd knap zevende in zijn Ford MKI, en meteen eerste buitenlander, voor de Fransman Jean-François Mourgues (Ford, 8ste), de man van de streek Fred Caprasse en de Brit Tim Pearcey.

De tweede dag van de Boucles was een succes, maar niet voor Marc Timmers (koprol in de KP14 van 37,5 km toen hij streed voor het podium) en François Duval (die zijn Escort stuk reed in een chicane van de KP Mandarine). Noteren we nog de 11de plek van de Volvo van Sébastien Glaude, de 12de van Guillaume Mondron, de 13de van de Peugeot 504 V6 van Benoît Galand, de 16de van Renaud Verreydt en de 18de van Larry Cols, bij zijn comeback na 9 jaar afwezigheid.

Het was niet makkelijk in het begin, maar ik heb genoten van de proeven op onverhard op zondag”, aldus de zoon van « Didi ». “Ik heb wat leuke tijden neergezet en zonder de gunstige coëfficiënt voor de oudere wagens, had ik zeker nog wat plaatsen gewonnen.” 

Dat is alles voor een schitterende 59ste editie van de Legend Boucles, met een naam op de erelijst die daar zeker niet zal misstaan.

Uitslag Legend Boucles (onder voorbehoud): 1. Neuville-Gilsoul (Porsche Carrera RS Gr.4) 1724,20 points ; 2. Munster-Munster (Porsche Carrera RS Gr.4) à 406,26 pts ; 3. Snijers-Geeraerts (Ford Escort MKII BDA Gr.4) à 445,66 ; 4. Kenis-Vanoverschelde (BMW 2000 Ti) à 505,08 ; 5. Delhez-Bonaventure (Opel Manta Transeurope) à 722,53 ; 6. Bouvy-Hottelet (Porsche 911 SC 3.0 Gr.4) à 768,68; 7. Jansen-Van den Houdt (P-B/Ford Escort MKI) à 889,20 ; 8. Mourgues-Giraudet (Fra/Ford Escort MKII BDA Gr.4) à 906,89 ; 9. Caprasse-Razzi (Ford Escort MKII BDA) à 940,77 ; 10.  Pearcey-Shanks (GB/Ford Escort MKII BDA Gr.4) à 986,97 ; 11. S. Glaude-Gérard (Volvo 144s) à 1055,51 ; 12. Mondron-Werner (Porsche 911 Gr.4) à 1066,59 ; 13. Galand-Prévot (Peugeot 504 V6) à 1082,30 ; 14. Griffiths-Bos (Ford Escort MKII BDA) à 1088,61 ; 15. Gerst-Enderlle (All/Porsche 911 Gr.4) à 1091,44 ; 16.   Verreydt-Elst (Ford Escort MKI) à 1096,68 ; 17. Deflandre-Lambert (Porsche 911 Gr.4) à 1134,42 ; 18. Cols-Leyh (Ford Escort MKII 8S) à 1144,05 ; 19. Siddall-Bull (GB/Fiat 131 Abarth) à 1179,76 ; 20. Brasseur-Brasseur (Porsche 911 Gr.4) à 1233,76

 

 

Racspa