Racspa

 

 

Minieme verschillen van het begin tot het einde van de dag…

 

Nog niets beslist in ‘Classic’!

 

De opgelegde snelheid van 60 km/u is een van de karakteristieken van de categorie ‘Classic’, wat ook betekent dat de verschillen tussen de concurrenten altijd bescheiden blijven. En vooral wanneer de omstandigheden niet te moeilijk zijn… of zo leek het toch! Het aangename weer in de regio van Bastenaken op zaterdag heeft misschien wel belemmerd dat de wedstrijd een uitputtingsslag werd, ook al klaagden heel wat teams over een algemeen gebrek aan grip en RT’s waar treuzelen niet echt een optie was! De zes regelmatigheidstesten op zondag worden bovendien betwist als ‘Power Stage’, met verdubbelde strafpunten, waardoor alles dus nog mogelijk is.

Tijdens deze eerste etappe deelden een handvol topteams de beste prestaties. Het begin van de dag kwam op rekening van Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde (Opel Ascona B), die tweemaal het meest precies waren, vooraleer Eric Piraux en Catherine Monard (Renault 5 Alpine) driemaal bovenaan de uitslag prijkten. Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 914/6), maar ook Gaëtan Monseur en David Hanquet (BMW 325i) konden zich in de kijker rijden, voor de start van het laatste deel van de dag, rijk aan drie nieuwe RT’s.

Toen de nacht viel over Bastenaken hadden Van Rompuy-Vanoverschelde een voorgift van… 1,1 punten op Piraux-Monard. Daarna volgden Reuter-Vandevorst op 12,1 punten, net als de onverwachte Giorgio Schön en Francesco Giammarino, een Italiaans duo dat niemand op die positie verwacht had met hun Alfa Romeo Giulia 1300 uit 1966. Jammer genoeg kwam het mooie avontuur in de top van het klassement ten einde in RT8, de show van Mirwart, waar de Alfa een ronde te weinig afwerkte! Een fout die synoniem stond voor een zware straf en het einde van de zegeambities…

 

                       

 

Gaëtan Schoonbroodt en François Gehlen (Ford Escort MK1) waren ondertussen aan een opmars bezig, door zich te onderscheiden in de RT8 van Mirwart, net als Damien Chaballe en Georges Chalsèche (Volvo 122 S), die zelfs de laatste drie beste tijden lieten noteren. Daardoor konden ze enkele posities stijgen in het algemene klassement.

Catastrofe daarentegen voor Van Rompuy en Vanoverschelde, die met pech af te rekenen kregen in de duidelijk selectieve RT van Mirwart, wat een einde maakte aan hun avontuur. Opgave eveneens voor Patrick Lambert en Patrick Lienne (BMW 2002 Ti), slachtoffers van een kapotte aandrijfas.

Na afloop van deze eerste dag leidden Piraux-Monard dus de dans in het algemene klassement. Ze vertrekken morgenvroeg met een totaal van 147,8 punten. Ze konden maar net Reuter-Vandervorst (155,7 punten), Chaballe-Chalsèche (158,5 ptn), Schoonbroodt-Gehlen (173,6 ptn), Dujardyn-Deplancke (Porsche 911) en Baugnée-Remion (Ford Escort MK1, 193,2 ptn) achter zich houden.

En dan moet het beste zonder twijfel nog komen…

(Einde)

 

 

 

Racspa