Racspa

 


Bernard Munster verslaat Markko Martin 
en gaat in de Legend(e) in 

Ondanks de regen gedurende het gehele weekend, en de aanhoudende wind, kwam er weer heel wat volk opdagen voor de Legend Boucles, het zeer populaire evenement in de aanloop naar het nieuwe autosportseizoen. Ook 278 teams vonden overigens de weg naar Bastenaken.

De strijd om de opvolging van drievoudige winnaar François Duval leek vrij open, maar uiteindelijk werd het een tweestrijd. In het ene kamp vonden we de man die deze donderdag voor het eerst voet op Belgische bodem zette, de ‘geheime’ rijder Markko Martin. Hij leidde aan het stuur van zijn Ford Escort MKII Gr.4. de helft van de wedstrijd. In de eerste proeven in het donker diende hij die eerste plek te laten aan de andere gegadigde voor de zege, met name Bernard Munster. Hij was de enige die in de fenomenale proef ‘La Macrale’ het gemiddelde op 80 km/u kon houden. De grote man uit Kortrijk ging zo slapen met goed 30 punten voorsprong op zijn dichtste rivaal.

Veel waarnemers dachten dat Martin op de zes onverharde RT’s van zondag zijn WK-ervaring zou laten spreken, maar niets was minder waar. Munster had duidelijk zijn werk goed voorbereid en op banden uit Frankrijk, die amper 65 euro per stuk kostten, zorgde hij ervoor dat de Porsche de meerdere bleef van de Escort. In de proef van Ardoisière reed Martin dan ook nog eens lek en het kalf was verdronken.

De Porsche behield aan de finish 59,39 punten bonus op de Escort en Munster won voor het eerst sinds 1999, toen nog in een Subaru Impreza.

“Ik ben blij dat ik niet weer eens tweede ben geworden”, glunderde de dubbele meter die het samen met zijn levenspartner Andrée Hansen deed. “We zijn rustig begonnen en hebben het verschil op het juiste ogenblik gemaakt. Van mij mogen ze heel de rally in die wouden organiseren. Ik wil ook mijn team en mijn copilote bedanken voor het werk! Ondanks enkele echtelijke discussies, ben ik meer dan fier op haar!”

Hij is al meer dan tien jaar niet meer aanwezig in WRC en mist dus wat competitieritme, maar Markko Martin deed zijn uitnodiging van de organisatie en het team MY Vintage alle eer aan. Hij reed nog beste chrono’s in de twee afsluitende proeven en was trots op zijn tweede plek: “Ik heb me twee dagen enorm goed geamuseerd! Ik heb voor het eerst een dergelijke wedstrijd gereden en maakte ook kennis met de Escort en eerlijk, dit smaakt naar meer. Ik wil wel weer wat oefenen. Oh, en doe iets aan het weer (lacht)… Ook Stéphane Prévot kan weer eens een lijn op zijn palmares in de Boucles bijschrijven.

Jean-Pierre Van de Wauwer (Lancia) vocht lang met de Est om de tweede plek, maar uiteindelijk werd het een derde plaats, voor de Porsche van Yves Matton en Daniel Elena. “Jérôme D’Ambrosio zonder lichten voor me op zaterdag en een lekke band maakten dat ik wat tijd verloor, maar ik ben erg blij met dit podium. Bravo aan Bernard, een sterke en intelligente winnaar en ook een pluim aan de organisatie voor het parcours”, aldus de man met de mooie en onverslijtbare Lancia.

Op zondag waren er dus nog zes RT, die geheim waren gebleven en dus een ware uitdaging vormden voor de teams. Pech was er op die tweede dag voor Bruno Thiry. Hij lag vierde bij het ingaan van de slotdag, maar zijn Datsun Violet liet het afweten. De man uit Sankt-Vith zag de versnellingsbak stuk gaan, meteen de enige belangrijke opgave op zondag. De Britten waren in hun nopjes op zondag dankzij het onverhard, dat echt wel aan de RAC deed denken. Zo wonnen Tim Pearcey en Paul Griffith samen drie van de zes proeven, wat maakte dat Pearcey (Escort), met als co de Belg Louis Louka, vijfde werd, voor François De Spa (Porsche) die remproblemen kende en achtste werd. Griffith won overigens van zijn kant de “Onverhard Challenge”.

De jonge rijders uit de Fun Cup, Fred Caprasse en Edouard Mondron, werden knap zesde en zevende, Renaud Verreydt (Ford Escort) en de verrassende Guino Kenis (BMW 2002) maakten de top 10 vol.

Grégoire de Mevius zorgde na zijn problemen met de achterbrug voor de show, maar Stéphane Lefebvre (motor), Marc Timmers (motor), Freddy Loix (motor) en Cédric Cherain (ongeval), raakten niet meer aan de start…

Uitslag onder voorbehoud van de technische controles van de RACB: 1. Munster-Hansen (Porsche 911 Gr.4) 362,72 punten; 2. Martin-Prévot (Est-Bel/Ford Escort MKII Gr.4) op 59,39 punten, 3. Van de Wauwer-Paisse (Lancia Beta Monte Carlo Gr.2) op 102,28, 4. Matton-Elena (Bel-Mon/Porsche 911 Gr.3) op 129,90; 5. Pearcey-Louis (GB-Bel/Ford Escort Gr.4) op 281,0, 6. Caprasse-Razzi (Ford Escort MKII) op 288,48, 7. Mondron-Werner (Porsche 911 Gr4) op 316,16, 8. De Spa-Carabin (Porsche 911 Gr.4) op 347,5, 9. Verreydt-Elst (Ford Escort MKII Gr.4) op 401,73, 10. Kenis-Buysman (BMW 2002 Ti) op 404,39

 

 

 

Racspa