Steve Lydon, de nieuwe patron van het Sportscars Championship : « Er is nog toekomst voor de proto’s » Steve Lydon, een frisse vijftiger, is een echte autosportfreak. Hij reed zelf Formule Ford, toerisme en F2 Historic. Alles bij elkaar zit hij al dertig jaar in het milieu. In de jaren ’80 was hij lid van de F1-stallen March en Tyrrell. Het wekte dan ook geen verwondering dat hij enkele seizoen geleden een heus kampioenschap voor historische F1-bolides uit de grond stampte, overigens erkend door de FIA. Vorig jaar ontfermde hij zich over Mondello Park, een circuit in Ierland. Enkele weken geleden nam hij het FIA Sportscars Championship over van John Mangoletsi. Het kampioenschap blaakt niet echt van gezondheid. Races geschrapt, steeds minder deelnemers, op Le Mans na, hebben de proto’s in Europa het moeilijk. Steve Lydon heeft dus heel wat werk op de plank. « De malaise kent verschillende oorzaken », weet de nieuwe beheerder van het Europese kampioenschap proto’s dat dit weekeinde Francorchamps aandoet. « Te beginnen bij het amalgaam van kampioenschappen en vooral reglementen. Na het verdwijnen van de ELMS resten nog drie competities waar de proto’s aan de slag kunnen : American Le Mans Series en Grand-Am in de Verenigde Staten, en in Europa ons FIA-kampioenschap. Plus Le Mans dat nog eens een ander reglement hanteert. Een wagen van Le Mans kan niet aan de start komen in Amerika of bij ons. En vice versa. Dat moet dringend worden geüniformiseerd. Er staat een vergadering op stapel met de respectieve verantwoordelijken om te proberen voor volgend jaar al een uniform reglement uit te werken. En een kalender zonder overlappingen.Als we ons voor de technische regels laten inspireren door Le Mans, is de kans reëel dat nogal wat teams bij ons komen proefdraaien. » Een ander zwak punt van het FIA Sportscar Championship is de promotie. Of beter het gebrek eraan. « Het is niet simpel volk en media te trekken als je maar tien wagens aan de start hebt. Eerst dient dus weer een waardig veld te worden samengesteld. Minimum twintig wagens, waarvan de helft in de spitscategorie, zoals dit weekeinde in Francorchamps.Daarvoor is vertrouwen nodig. Dat breng je door stabiliteit in de reglementering.Een doordachte kalender. En aantrekkelijke meetings. We werken aan een project van Super Meetings. Door samen te werken met andere Europese autosporttakken, kunnen we de toeschouwers en de organisatoren een pakket bieden.Proto’s kunnen niet op zichzelf bestaan, tenzij misschien in Le Mans. Je hebt omlijstende programma’s nodig. De eerste contacten zijn gelegd. Een ander idee is weer langere koersen te rijden, de heroiek van weleer terug te brengen. Voor 2003 plannen we drie koersen van 1000km. Nürburgring, Monza en Francorchamps. Je ziet, we zijn volop bezig. Geef me wat tijd en ik ben er zeker van : er is nog toekomst voor de proto’s. Constructeurs zoeken nog altijd alternatieven voor F1. Anders dan in de FIA GT, zijn ze bij ons welkom. Het is soms makkelijker een budget te verantwoorden voor een gans kampioenschap dan voor één koers, weze het de 24 Uren van Le Mans.Het is aan ons om hen te doen watertanden.Door de legende en de heroiek die de proto’s ooit uitademden te doen verrijzen. Zoals hier in Francorchamps. »