Net als de titelstrijd in het FIA Sportscar Championship, Hillebrand-Lammers werden zaterdag tot kampioen gekroond toen duidelijk werd dat Lausitzring niet zou inspringen als ultieme manche, werd ook de manche in Francorchamps vroegtijdig afgebroken. Een verschrikkelijk onweer, een geaccidenteerde auto die de inrit van de pitstraat blokkeerde en de dertien overlevenden kregen de rode vlag voorgehangen. « Net op het moment dat we de safety-car gingen uitsturen omdat het echt te erg was, gingen twee rijders de boer op in de chicane », legt koersdirecteur Pierre Delettre uit. « De Lola-Nissan van de Zweden Loven-Björk kwam tot stilstand net voor de ingang van de pitstraat. Aangezien het gros van het peloton nog moest binnenkomen om regenbanden, had ik geen andere keuze dan de koers af te vlaggen. » Hoe ook, in de apocalyptische omstandigheden had er wellicht niks anders opgezeten dan de 27 resterende minuten achter safety-car af te werken. « Het was gekkenwerk », gaf winnaar Jean-Christophe Boullion toe, druipend van kop tot teen. « Zelfs in derde, op een rechte lijn, had ik aquaplaning. Met Le Mans vorig jaar was dit het ergste wat ik ooit meemaakte. Gelukkig kon ik op een comfortabele voorsprong van één minuut bogen, bijeengefietst door mijn ploegmaat. » Sebastien Bourdais had zijn Courage-Peugeot meteen voorbij de Dome van Lammers, de pole-sitter, gestuurd. Handig de natte plekken die nog op het circuit restten, ontwijkend. « De auto was perfect en we maakten de goeie keuze door te opteren voor zachte slicks die sneller op de juiste temperatuur kwamen », aldus Bourdais, vice-kampioen F3000 en winnaar van de jongste 24 Uren van Francorchamps Na drie kwartier wedstrijd had de Courage al 50 seconden voorsprong op de Rileys&Scott van Baldi en van Bruni, die de Dome waren voorbijgegaan. En toen Lammers even verderop het mes tussen de tanden stak, maakte hij een fout die hem 45 seconden kostte. « Ik had te harde banden steken, waardoor ik in het begin van de wedstrijd te voorzichtig moest rijden », gaf de Nederlander toe. « En toen ik wat van mijn achterstand begon af te knagen, ging ik rechtdoor in Les Combes. En liet ook nog de motor afslaan. » Val Hillebrand perste er nog een sprint uit om tot op 53 seconden van de leiders te naderen en deed ook nog zijn voordeel met een uitgekiende pitstop, maar het mocht niet baten. « Jammer dat de koers werd afgebroken », aldus Val. « Wij hadden als eerste regenrubber gestoken. Ik ben er zeker van dat we hadden kunnen winnen. » De Antwerpenaar troostte zich met de pole en het bericht van zijn titel daags voordien. Baldi en Sospiri maakten het podium vol. SR2 leverde een nieuwe dubbel van de Lucchini-Alfa’s op. De Italianen Mancini-Collini wonnen, terwijl hun landgenoten Peroni-Savoldi hun titel veilig stelden na de opgave van de Pilbeam-Nissan van Stack-Hignett. De andere Belgen die van de partij waren, hadden geen reden om te juichen. Bernard De Drijver eindigde dertiende en laatste, na een aanrijding in La Source. De Belgische Debora-Nissan, door een ontketende Bouvy naar de vierde plaats in zijn categorie gereden, verdween na een uur uit de wedstrijd : een slipper van Christope Geoffroy in Bruxelles. Uitslag: 1. Boullion-Bourdais (Fr/Courage-Peugeot), 54 ronden in 2h03.16.089 ; 2. Lammers-HILLEBRAND (Ned-BEL/Dome-Judd) op 1.56.406; 3. Baldi-Sospiri (Ita/Riley&Scott-Judd) op 2.44.879; 4. Berridge-Plato (GB/Lola-Judd) op 2r; 5. Bruni-Battaglin (Ita/Durango-Judd) op 3r ; 6. Mancini-Collini (Ita/Lucchini-Alfa Romeo) (1ste SR2) ;… 13. Smith-Jones-DE DRIJVER (GB-GB-BEL/Riley&Scott-Chevrolet) op 15r (13 aan de aankomst).